Pages

Thursday, May 5, 2011

Pentingnya Pengkritik

Alhamdulillah , sepanjat kesyukuran ke Allah .malam ini sempat berceloteh sedikit dalam blog ni, yang kira-kira sudah 2 bulan blog ini tidak di update dek kerana mungkin terlalu sibuk dengan urusan di luar.

sejak penulis berkecipung dengan pentadbiran MPMUM  ini, banyak perkara baru yang dapat penulis belajar dan timba daripada sahabat-sahabat kepimpinan yang lain.

memang tidak dinafikan banyak cubaan yang berlaku apabila kita berkecimpung dalam kepimpinan ini.Penulis ingat kata-kata yang diungkapkan Oleh tokoh ulamak dan disampaikan pula kepada penulis melalui YDP MPMUM, iaitu dalam kita memimpin ini, pengkritik itu perlu dan sekiranya dalam kepimpinan kita tidak ada yang mengkritik, kita perlu bermuhasabah balik dengan kepimpinan kita..

kita boleh ambil satu contoh disini, negara mesir yang baru mengalami revolusi rakyat yang mana rakyat bangkit menjatuhkan kepimpinan hosni mubarak.Untuk makluman semasa kepimpinan Hosni Mubarak , beliau menguasai 99% dalam pemerintahan sehinggakan pada musim pilihanraya beliau memenanginya dengan mudah.images

Tapi ada udang disebalik batu, dalam proses pilihanraya mesir, hanya nama beliau sahaja yang ada dalam kertas undi.Oleh itu, mana mungkin beliau tidak menang.Walaubagaimanapun rakyat sedar dan kuasa telah dikembalikan kepada rakyat semula.

ini menunjukkan dalam negara mesir, tiada orang yang boleh mengkritik kerajaan Hosni Mubarak.Sekiranya mengkritik. kemungkinan seseorang itu akan ditahan.ini menyebabkan hosni mubarak yakin yang rakyat boleh menerima pemerintahan beliau.suka atau tidak, pengkritik mestilah ada untuk menambahbaikkan kepimpinan kita.

2 comments:

  1. yup... setuju nge YB muhsi... pengkritik must be there...
    n,,,kpimpinan must play their role oso...
    must responsive to critism...
    must accountable... must transparent ... (rewind sp la plak...hu3)...
    papepom, as 'abid.. khalifah... evrytim of cos back to HIM...
    when our nawaitu just4 HIM,,,I.Allah pertolonganNYA sts dekat...
    "Innama'al 'usri yusra"... salam mujahadah

    ReplyDelete
  2. baguslah kalu YB berfikirn mcm tu...
    saya harp YB x kisah kalu ad yg menegur atau mengkritik YB selps ini..
    terimalah semua kritikan itu untuk membuat diri kita menjadi lebih baik lg...
    walaupon kritikan itu dari sekecil-kecil hingga ke sebesar2 perkara...
    ingt janji untuk membntu mahasiswa...

    ReplyDelete