Pages

Tuesday, November 22, 2011

Berbudi di Pagi

Ya allah aku banyak dosa dengan mu, engkau terima lah ibadat aku yang sedikit ini, ampunilah dosa aku yang banyak itu.

Alhamdulillah , sudah beberapa bulan tidak menulis di ruangan ini, Allah mengerakkan diriku ini, untuk menulis sedikt sebanyak apa yang dirasakan perlu untuk dikongsi oleh pembaca.

hari ini nak bercakap sedikit berkenaan dengan budi, Siapakan yang paling berbudi kepada kita, sebanyak manakan budi yang diberikan kepada kita, apa yang kita lakukan untuk membalas budi, budi yang manakah yang paling kita ingat.

Allah telah menjadikan kita daripada tiada kepada ada. Adakah kita berterima kasih kepada Allah, padahal inilah budi yang paling besar.

Adakah kiranya kita dapat mengira dan menilai budi Allah itu ? tidak sahabat2, budi Allah banyak kepada kita, walaupun kita membuat dosa kepada Allah, allah tetap menjaga kita ketika tidur, allah tetap memberi kita makan, allah tetap membenarkan kita menghirup udaranya.

Ya Allah, umur aku sekarang mencecah 20an, tidak lagi diketogorikan sebagai kanak-kanak, tapi apa yang aku dah buat utuk membantu islam, apa yang kita dah buat untuk islam. Malunya dirini di hadapanMu ya Allah.

Adakah aku teringat budiMu ya allah, aku lupa, aku tidak menghargai...Teringat kata-kata ustaz aku berkaitan dengan budi ini, beliau mengatakan sekiranya terlalu banyak budi yang kita dapat, ini akan menyebabkan kita lupa kepada orang berbudi kepada kita,  tepat kata-kata ustaz,

emak yang melahirkan kita, budinya amat besar, dikandungnya kita dengan kasih sayang, bila sudah besar, emak lah yang kita lawan.Kita tidak ingat, ataupun buat-buat tidak ingat., sanggup di kalangan manusia ini, mencaci emaknya dengan  kata-kata yang hanya sesuai digunakan untuk orang yang dijamin masuk neraka..subhanallah..

bagaimana budi Allah kepada kita, adakah kita ingat??

kita hanya ingat budi yang sedikit diberikan oleh insan lain kepada kita, seorang kawan memberi pinjam kita duit seratus untuk urusan kita, budi itu lah yang kita ingat dan amat menghargainya..Tidak ada salahnya.

seharusnya kita perlu lebih utamakan  budi yang lebih besar diberikan kepada kita...

ampunkan aku Ya allah...


Kata Lukman Al-Hakim : "Wahai anakku! Sepanjang hidupku aku hanya dapat memilih 8 kalimah dari pusaka para nabi-nabi yang lalu, sabda mereka :-

1. Apabila engkau mengerjakan solat, beribadah kepada Allah swt maka jagalah baik-baik fikiranmu.

2. Apabila engkau berada dirumah orang lain, hendaklah kamu menjaga matamu (pandangan matamu).

3. Apabila engkau berada ditengah-tengah majlis, hendaklah kami menjaga lidahmu (perkataanmu).

4. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan, hendaklah kamu menjaga perangaimu.

5. Ingatlah kepada Allah swt.

6. Ingatlah akan mati.

7. Lupakanlah budi baikmu terhadap orang lain.

8. Lupakan semua kesalahan orang terhadap dirimu.

No comments:

Post a Comment