Pages

Tuesday, February 1, 2011

apa dah jadi dengan mesir………

 

apa dah jadi dengan mesir? kenapa hal ini berlaku? siapakah dalang kepada semua perkara ini? bnyak lagi persoalan yang timbul akibat daripada kebangkitan rakyat mesir pada ketika ini…apa yang boleh saya katakan di sini apabila seseorang pemipin menjadi celaka rakyat akan bangkit menuntut..

di sini ada sedikit rentetan daripada peristiwa revolusi yang sedang berlaku di mesir pada ketika ini yang diambil daripada satu blog.

Selasa, 25 Jan 2011 - Rakyat Mesir mulai bangun untuk memprotes kerajaan. Bermulanya "Hari Kebangkitan Kemarahan" (Day of rage).

Rabu, 26 Jan 2011 - Protes berterusan masuk hari kedua.


Khamis, 27 Jan 2011 - Mesir menutup rangkaian sosial (twitter, facebook) melalui penutupan internet dan sistem telekomunikasi. Semua telefon, internet, mesin ATM langsung tidak boleh digunakan.

          201112991746266112_20

.Ketua Mentri Hosni Mubarak mengumumkan satu kabinet dibubarkan dan kabinet baru akan dilantik

Jumaat, 28 Jan 2011 - Ketua Menteri Mesir, Mubarak mengumumkan akan menubuhkan kerajaan yang baru. Berlakulah "power of void". Negara yang tiada pemimpin.


Sabtu, 29 Jan 2011 - Penggunaan radio (morse code) membantu Mesir berhubung dengan dunia luar


Ahad, 30 Jan 2011 - Stesen TV, Al Jazeera ditutup.
                              - Kedutaan US di Cairo meminta warga amerika untuk tinggalkan Mesir
                               - Hillary Clinton meminta Mesir menghala ke arah demokrasi.

ini adalah sedikit gambaran yang sedang berlaku di mesir sekarang ni…

isnin, 31 Jan 2011-Presiden Mesir Hosni Mubarak bersumpah akan menubuhkan satu kabinet baru pada hari isnin bagi dalam mengantikan kerajaan sedia ada ..akibat daripada protes anti kerajaan .

selasa, 1 feb 2011-tentera mesir berjanji untuk tidak menembak penunjuk perasaanLebih daripada 10,000 orang memukul drum, muzik dimainkan dan meneriakkan slogan-slogan di Tahrir Square, yang telah menjadi pusat seminggu protes menuntut menamatkan tiga dekad Mubarak berkuasa.

untuk berita2 terbaru saudara saudari boleh la rujuk kepada link ini

http://www.huffingtonpost.com/2011/01/30/egypt-revolution-2011_n_816026.html

http://bincang.net/forum/showthread.php?110830-[terbaru!]-Hosni-Mobarrak-Presiden-Mesir-resign-bersama-seluruh-kabinet!

Kejadian di Mesir juga bermula dgn insiden yang lebih kurang serupa.! 2 orang membakar diri di depan bangunan parlimen mesir di sebabkan tekanan kehidupan di mesir dgn kadar pengangguran dan pendapatan rakyat miskin yg sangat rendah.. berbeza dgn golongan2 kaya yg makin meningkat pendapatan mereka.


Fakta menarik tentang Egypt juga - >> GDP nya meningkat saban tahun.. malah 2-3 tahun ni mendapat banyak anugerah ekonomi antarabangsa yg memuji kerajaan mereka dalam menguruskan ekonomi negara.. ! (sounds familiar eh?) Kerajaan mereka juga memainkan unsur2 feel-good factor ni.. dalam akhbar2 mainstream mereka..!


Hakikatnya - rakyat marhaen makin tertekan.. kemampuan utk membeli barangan keperluan dan makanan makin mengecil.! bukan saja kadar pengangguran makin naik.. malah harga rumah di sana di paras mmg takkan termampu oleh orang2 miskin dan golongan pertengahan

jika kita lihat daripada sudut malaysia plak…adakah malaysia pun lebih kurang sama dengan mesir..ramai lagi rakyat malysia yang berada pada tahap kemiskinan..adakah kerajaan buta akan hal perkara ini…jika kita tengok dlam tahun ni sahaja banyak yang kita katakan barang asas telah naik…kita tengok minyak tahun ini sahaja berapa kali telah naik…adkah kerajaan tidak perihatin akan perkara ini…

adakah kerajaan  mahu kebangkitan rakyat berlaku seperti di mesir…

negara ini adlah dari rakyat dan untuk rakyat…

3 comments:

  1. TQ...atas information nie..perkara yang perlu diberi perhatian serius..doakan kesejahteraan mereka di sana..

    ReplyDelete
  2. same2 marilah kita mendoakan mereka

    ReplyDelete
  3. semoga mereka yang kejam itu mendapat petunjuk dari Allah...amin..

    semoga Malaysia akan terus selamat...amin..

    ReplyDelete